Restauratie dakgoten afgerond

Afgelopen maand is een aanvang gemaakt met de restauratie van de dakgoten en dakbedekking van de zijbeuken van de kerk. Aan beide kanten van de kerk waren de houten balken van de platte daken (waaraan ook de dakgoten hangen) voor een groot deel rot en moest de dakbedekking geheel vernieuwd worden.

Beide daken

Op het dak van De Ark werden steigers gezet om bij de rechter goot te komen en ook aan de linkerzijde van de kerk (bij Huize Antonius) stonden steigers. Aan de achterkant van de kerk stond een kleine steiger zodat het schilderwerk van diverse kozijnen gedaan kon worden.

Er is hard gewerkt door de aannemer Bijl en nu zijn beide daken gereed. De oude poreuze dakbedekking is geheel vervangen door een klassiek zinken dak (zoals het bij de bouw van de kerk was) en er is nieuwe isolatie in de daken geplaatst. Ook zijn de goten zelf geheel vernieuwd in zink.

Ook nog de voorzetramen

Het dak aan de linkerzijde van de kerk was nodig aan vervanging toe, omdat er al vochtplekken waren ontstaan in het plafond van de zijbeuk. Aan deze kant van de kerk moesten ook de kozijnen van de grote voorzetramen opgeknapt worden. Firma Bijl over de ramen:

Het was een hele klus om de ramen eruit te halen, omdat de ruiten van zo’n groot formaat zijn. We hebben de voorzetramen in delen tijdelijk op de steigers kunnen laten en hoefden ze gelukkig niet naar beneden te hijsen.

Afronding

De werkzaamheden zijn deze week officieel afgerond met het afbreken van de laatste steiger. Het bleek voor veel medewerkers van de Paradijskerk even wennen om weer zo’n grote ingreep aan het gebouw mee te maken. Vooral omdat men na de restauratie van de torens dacht dat voorlopig geen zorgen meer te hebben. Koster Michael van den Bergh:

Maar toen bleek dat beide goten ook nog gedaan moesten worden! We waren bang voor een heel circus aan bouwers en aannemers, maar dat is reuze meegevallen. De kerk was gewoon dagelijks geopend en de gastvrouwen en gastheren van de Open Kerk hebben weinig last gehad van de werkzaamheden. Als je nu boven gaat kijken en het resultaat ziet, zou je denken dat het altijd al zo geweest is.

Bekijk de foto’s hieronder: