Organist Matthijs van der Wilt

Kijk voor een biografie van Matthijs op Rotterdam Orgelstad.

De meeste bezoekers van de Paradijskerk weten inmiddels wie jij bent. Maar wil je jezelf kort voorstellen?
Ik ben geboren in Alphen aan den Rijn. Vanaf mijn zevende begon ik met orgellessen. Van 2014-2018 studeerde ik aan het conservatorium met orgel als hoofdvak. Daarnaast volgde ik lessen in elektronische compositie. In 2020 kwam ik voor het eerst in de Paradijskerk terecht als organist. Ik was meteen verliefd op het gebouw, het prachtige interieur en de warmte die het uitstraalt en natuurlijk ook het mooie orgel. Ongeveer een jaar later ben ik hier als vaste organist begonnen.

Hoe was voor jou de verandering van de Protestantse, naar de Katholieke liturgie?
In de opleiding kerkmuziek op het conservatorium ging de wereld van liturgie voor het eerst voor mij open. Door mijn protestantse achtergrond vond ik dit eerst meer bijzaak dan noodzaak maar dit beeld is gaandeweg veranderd. Ik heb steeds meer begrip gekregen voor de vieringen waarin symboliek, mystiek en zintuigelijke waarnemingen een belangrijke rol hebben bij het zoeken naar God en het horen van Zijn boodschap.

Wat doe je verder met muziek, naast het zijn van kerkorganist?
Ik ben werkzaam als muzikant, organist, pianist en componist. Afgelopen jaar rondde ik een master in ‘compositie voor film’ af. Ik maak muziek in allerlei genres voor verschillende projecten. Hierbij kun je denken aan documentaires, kunstfilm, installaties of hoorspelen. Ik maak graag elektronische muziek, ik zoek graag het experiment op maar ook hele oude muziek heeft bij mij een plek. Juist de combinatie van modern, populair en experimenteel met het oude, conventionele, klassieke vind ik boeiend.

Doordeweeks ben je regelmatig in de Paradijskerk, wat is je rol verder binnen de parochie?
Ik ben ook beheerder van het gebouw. Dat betekent dat ik me bezig hou met het onderhoud, agenda, verhuur en organisatie van evenementen in de kerk. Daarnaast leid ik ook ons kerkkoor. Mocht je interesse hebben om met ons mee te zingen, kun je met mij contact opnemen of gewoon eens aanschuiven op een woensdagavond om 19.30u.